Herved får vi et rigtig godt billede af barnets/elevens motorik. Nedenfor kan du læse, hvorfor der er en god grund til at teste disse områder.
Eleven vil gerne benytte enhver lejlighed til at komme op og gå en tur, og kommer herved til at forstyrre kammeraterne. Eleven holder mange tissepauser, for på legal vis at få rørt kroppen. Eleven er typisk meget følsom på huden (meget kilden) og er generet af at sidde for længe ad gangen.
Hvis følesansen er overfølsom, bryder barnet/eleven sig ikke om fysisk berøring, idet et lille skub føles meget voldsomt. Derfor vil barnet undgå fysisk berøring, med de andre børn eller have tendens til at være meget voldsom overfor de andre, da det er sådan, det føles på barnet selv.
Børn og unge, der beklager sig, når de går en tur eller skal løbe, over at de får ondt i benene eller fodleddet, har enten for stramme muskler eller en dårlig fodstilling. Der er desværre alt for lidt fokus på dette, men det kan virkelig gøre en kæmpe forskel for den enkelte, at få det rettet op. Se også Indaddrejning af foden. Børn der falder ned af stolen, har ofte for stramme muskler og sener. De glider frem på stolen og hænger i ryggen (ligger nærmest ned på stolen). Det er rigtig dårligt for koncentrationen og for ryggen.
Dårlig balance Kan give langsom læsehastighed, da synet og balancecenteret (i øret) er neurologisk forbundet med hinanden. Køresyge skyldes ubalance i labyrintsansen(øret). Mange fysiske aktiviteter er svære, når der er ubalance i labyrintsansen(balancecenteret), som f.eks. at cykle. Dette kaldes understimuleret labyrintsans og kan nemt trænes med motoriske øvelser.
Det er svært at sjippe, slå kolbøtter, cykle, følge en rytmisk serie o.s.v. For barnet betyder det ofte udelukkelse fra flere lege i skolegården og aktiviteter i idrætsundervisningen (finder måske på undskyldninger, for at slippe, da det er rigtig svært). Al hjerneaktivitet er afhængig af en god koordination, idet flere centre i hjernen skal samarbejde, hvergang vi udfører en handling, så en god koordination er rigtig vigtig for indlæringen og de kognitive processer.
Her kan årsagen findes i nogle af de ovennævnte begrundelser, men det kan også skyldes manglende samsyn.
Det kan være, det kun er dele af idrætten som f. eks. boldspil, eleven undgår, og da det ofte er boldspil som kendertegner skoleidrætten, er det svært for elever med samsyns-vanskeligheder at gøre sig gældende. Når man ikke har et optimalt samsyn kan det være svært at vurdere, hvor bolden kommer(afstanden til bolden), med mindre man er født ind i en boldfamilie og har trænet dette rigtig meget. Eleven vil typisk være bange for bolden og have svært ved at gribe bolden.
Alle de overnævnte problematikker kan trænes med motoriske øvelser.
Test og træning er inspireret af foredragsholder og bogudgiver: Sally Goddard Blythe (Attention, Balance and Coordination), Anne Brodersen og Bente Pedersen (Brug din krop teori-testning-træning) samt mange års erfaring i testning og træning af børn, unge og voksne.
Læs hele forklaringen Indlæringsvanskeligheder
Går videre til kontakt
Motoriktræning på tv og facebook